22/08/2009

Co zařídit při hledání práce

Co jsem tak zjišťoval, jsou minimálně dvě základní cesty k získání práce. Obě z nich mají své klady a zápory, ale ani jedna z nich nezaručuje 100%tní sehnání práce.

Tou první variantou je nechat většinu na pracovní agentuře. Což vypadá hrozně jednodušše, ale jen na první pohled. To ani nemluvím o tom, že jsou tací, kteří příjdou do agentury s naučenou větou: "hledám práci" a po dotazu pracovníka, co by rád dělal a kde by chtěl pracovat, mu žadatel opět řekne tutéž větu. Pak už záleží jen na daném člověku, co s takovým pracantem provede. Někde mu ukážou směr dveře. Jsou ale i lidé, kteří se snaží pomoct, takže jak jsem se už mnohokrát přesvědčil, angličtina není opravdu ten "nejdůležitější" základ. Samozřejmě já bych tu odvahu a hroší kůži neměl. Naštěstí jsem tenhle problém řešit již nemusel, ale vyhráno stále ještě není.

V agentuře posléze vzniká jakýsi začarovaný kruh. Chceš práci, je nutné mít účet v bance. Chceš účet, je nutné mít práci... Serióznější agentury vám vydají potvrzení a banka poté ustoupí. Není to tak ale vždy. Je nutné si zjistit, která banka je vhodnější a přívětivější k zahraničním pracovníkům. Mně byla doporučena banka Lloyds TSB a musím uznat, že jednání bylo více než korektní. Já jsem naštěstí tento problém vyřešil již při au-pairování, kde jsem měl potvrzení od agentury Mossei, s kterou jsem vyjel z Čech jako au-pair. Další neskonalou výhodou je mít National Insurance Number. Přeloženo do češtiny to znamená "číslo národního pojištění". Jedná se o obdobu občanského čísla, které slouží jako identifikátor v sociálním systému Velké Británie. Tenhle problém jsem vyřešil již při minulé návštěvě Anglie, takže o další starost méně. (Samotné agentury vám popíši v dalším samostatném článku.)

Druhá varianta ktví v obcházení jakýkoliv pracovních možností. Od uklízení domů, přes různé práce v obchodech, hotelích, farmách, atd... To už záleží jen na každém člověku. Samozřejmě musíme počítat s tím, že se většinou jedná o práce načerno a tudíž je důležíté hlídat sociální a zdravotní pojištění... Tuto variantu jsem naštěstí řešit nemusel, proto s ní nemám žádné zkušenosti.

Ještě jsem zapomněl na další možnost. A tou jsou pracovní úřady (jobcentre plus). Kde vystavujou někdy i desítky inzerátů denně v té konkrétní oblasti. Neznám ale nikoho ze známých a kamarádů, kdo by přes ně získal práci. Tudíž si myslím, že touto cestou získávají práci hlavně občané Velké Británie, ale je to jen můj osobní názor.

No comments:

Post a Comment